måndag, januari 3

Tvåtusentio - året som gick.

Jag tänkte sammanfatta året som gick, men orkade som inte riktigt tänka själv och eftersom dagarna gick och det blev allt längre sedan det gamla året tog slut lånade jag den här listan från UnderbaraClara, innan det blev för sent.

Gjorde du något 2010 som du aldrig gjort förut?
Åkte till Lettland. Klädde ut mig till uggla. Blötlade linser och bönor och grejer. Hade en romans med en italienare. Kokade kålsoppa.

Höll du några av dina nyårslöften?

Jag tror inte ens jag hade några.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej, men några gamla bekanta blev väl det.

Dog någon som stod dig nära?
Ja. Visserligen var vi inte så nära längre, men jag tror att en liten bit av mig dog också när jag fick reda på det.

Vilka länder besökte du?

Lettland och Grekland.

Semestertjejen åkte tåg i Lettland.
 
Är det något du saknar år 2010 som du vill ha år 2011?

Motivation.

Vilket datum från år 2010 kommer du alltid att minnas?

31/7 då jag var på en helt fantastisk spelning med mitt absoluta favoritband, Billie The Vision & The Dancers. Det var så himla, himla bra, och efteråt var jag så sjukt lycklig och pirrig i jag vet inte hur många dagar.

Vad var din största framgång 2010?
Att jag klarade av läkemedelsräkningen (visserligen bara första delen, there's more to come) och inte gav upp när allt kändes kämpigt och motigt med skolan.

Största misstaget?
Att jag inte alltid la ned tillräckligt med energi på skolan.

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Oj oj oj... Många gånger. Värst var nog luftvägsinflammationen jag fick lagom tills vi skulle åka hem från Kreta. Jag trodde jag skulle dö på flyget hem.

Bästa köpet?
Min HTC Wildfire, som är mitt livs (enda) kärlek just nu.

Vad spenderade du mest pengar på?
Kläder och mat, skulle jag tro.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Min familj och mina vänner - allt roligt vi gjorde, och hur stöttande alla var när det verkligen behövdes.

Min fina minsta lillebror var en av dem som gjorde mig glad. För det mesta.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2010?
Palpitation - Light can fix me
Bad Cash Quartet - Twenty two
Billie The Vision & The Dancers - Anywhere but there
Frightened Rabbit - Keep yourself warm
Steget - Kom igen
Säkert - Fredrik
Håkan Hellström - River en vacker dröm

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Det var mycket berg. och dalbana. Men mestadels glad efter sommaren.

Vad önskar du att du gjort mer?
Upptäckt musik. Umgåtts.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Varit tråkig och trött.

Hur tillbringade du julen?
Hemma hos mamma med hela familjen, med spel och skumpa hemma hos Erik och på Kvarnen.

Utan julgrisarna framme på bokhyllan hos mamma är det ingen riktig jul.
Blev du kär i år?
Mer förälskad än kär. Men jag är alltid lite olyckligt kär.

Favoritprogram på TV?
Glee, Halv åtta hos mig samt allt med Gunde Svan. 

Största musikaliska upptäckten?
Arthur Russell. Kanske inte den största, men den jag har färskast i minnet.

Något du önskade dig och fick?
Världens bästa semester med min syster, godkänt på läkemedelsräkningen och världens bästa praktikplats på vårdcentralen i Järva.

Sol, glass och väldigt lata dagar på semestern i Hersonissos.

Något du önskade dig men inte fick?
En Tempur-kudde och den stora kärleken.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Lite mer självinsikt i början av året, och fler resor.

Vad fick dig att må bra?
Solen, mina nära och kära, att lämna landet, bli singel, musik och hoppet om framtiden.

Vad gjorde du på din födelsedag 2010?
Skolkade från skolan. Dagen efter hade jag fest med ballonger, tipspromenad och jättemånga tårtor.

Fina tjejer på födelsedagskalas. Pinglan i mitten vann såklart tipspromenaden!
Vem saknade du?
Min gammelmorfar. Då lyssnade jag på den här låten.

De bästa nya människorna du träffade?
Oj. Så himla många att jag inte vågar nämna några namn, för jag vill inte glömma någon. Men de som känner sig träffade känner himla rätt!

Mest stolt över?
Att jag hittade tillbaka till mig själv.

Högsta önskan just nu?
Avslöjar jag inte, av rädsla för att den inte kommer slå in. (Vilket den nog ändå inte kommer göra, men det sägs ju att hoppet är det sista som överger människan).