söndag, november 21

Godaste tryffeln en söndagkväll.

Det är supergott och hur enkelt som helst att göra egen chokladtryffel. Det här receptet hittade jag på en handskriven lapp som låg mellan några av böckerna i min stora hög med kokböcker. Självklart var jag tvungen att testa det!

Dessa små bitar av himmelriket får bo i en fin ask jag fått av Mimmi tills de blir uppätna.


Bryt ned 175 g mörk choklad (helst MINST 70% kakao!) i en bunke. Koka upp 1 dl grädde, 3/4 dl mörkt muskovadosocker och 2 msk smör i en liten kastrull. Häll gräddblandningen över chokladen och låt stå någon minut innan du rör om tills all choklad är helt smält.

Låt smeten svalna en stund medan du klär en liten form med bakplåtspapper. Häll ned och bre ut chokladsmeten jämnt i formen och låt sedan svalna i kylskåp - eller som jag gör nu när det ändå är så kallt, på balkongen!

När det hela har stelnat skär du upp tryffeln i så stora bitar som du vill ha (jag gör ganska små, för de här godbitarna är väldigt mäktiga!) och doppar sedan bitarna i kakao. Sedan är det bara att äta och njuta - mer än gärna till en kopp starkt, becksvart kaffe!