tisdag, oktober 12

Superbilligt, superenkelt.


I dag var jag jättesugen på att göra en billig och god gratäng (och var extra glad att jag inte har någon i mitt hushåll som inte gillar grönsaker!) så jag svängde ihop en enkel grönsaksgratäng med frysta veggies från Lidl.

Koka upp vatten tillsammans med en tärning grönsaksbuljong. När vattnet kokar, släng ned lite frysta grönsaker (typ broccoli, blomkål, morötter, haricot verts m.m.) och låt dem koka någon minut. Häll av vattnet och lägg grönsakerna i en lagom stor ugnsform.

Om du gillar bacon, stek upp så mycket du vill ha och släng ned det också i formen. Under tiden som baconet steks, gör en enkel bechamelsås (om du inte vet hur, klicka så kommer du till en receptsida).

Blanda sås, grönsaker och bacon och riven ost och gegga runt tills det ser bra ut. Krydda med salt, svartpeppar och vitpeppar. Strö massa riven ost ovanpå hela härligheten och gratinera i ugnen tills osten fått lagom mycket färg, eller tills du inte orkar vänta längre. Jag orkade vänta i ungefär en kvart..

Ät och njut, och känn dig lite nyttig!