torsdag, februari 4

chocolate chip cookies.

Jag bakade himmelskt goda kakor i går, med ett recpet som jag snott på Cupcakes 'n' stuff. Hon gör 18 stora kakor av smeten, men jag gjorde mindre (och fler!) istället. Plus att jag sparade en liten degklutt till den dagen då jag ska göra egen glass!





Best Big, Fat, Chewy Chocolate Chip Cookies
18 stycken

4 3/4 dl mjöl
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
170 gram smält smör
200 gram packat farinsocker/ljust muscavadosocker
knappt 1 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
350 gram hackad choklad

1. Sätt ugnen på 165 grader C. Lägg och smöra ett bakplåtspapper på en plåt.
2. Blanda ihop mjöl, bikarbonat och salt i en liten skål.
3. Vispa ihop det smälta smöret med farin/muscavadosockret och strösockret. Tillsätt vaniljsockret, ägget och äggulan. Vispa tills allt är krämigt.
Blanda ner mjölmixen tills allt precis är ihop blandat. Rör ner den hackade chokladen med en sked.
4. Klicka lite mer än ½ dl smet med ca 7 cm mellanrum på bakplåtspappret. Baka i 15 till 17 minuter eller tills kanterna är lätt knapriga medan mitten är mjuk och seg. Låt svalna i några minuter på plåten för sedan över till galler och låt svalna helt.


MUMS!